tisdag 8 juli 2014

Vikten av att klä sig väl

För det flesta av oss är det väl knappast någon överraskning att vad vi väljer att ha på oss har stor betydelse för hur vi kommer att uppfattas av vår omgivning. Det är inte för inte som politikerna och övriga etablissemanget under Almedalsveckan noga valt ut vilken typ av kläder de skall ha på sig. Kläderna förmedlar väldigt mycket i sig och fyller en viktig funktion för att bygga patos. Överhuvudtaget säger kläderna mycket om vem vi är eller åtminstone om vem vi vill framstå för att vara.

prydligt klädd man med hästÄven om jag ibland kan tycka att modefixering och självupptagenheten ibland kan gå till överdrift, måste jag nog ändå säga att det är värre att bry sig för lite om sitt klädval än för lite. Misstolka mig inte nu, jag ser nämligen inget problem i att man går klädd i det man trivs bäst i när man pysslar med kolonilotten eller dagar då man är ledig och slappar, men när man är på en offentlig tillställning, så som en arbetsplats eller ett möte, då bör valet göras utifrån en rad andra premisser. Hur du klär dig kommer nämligen påverka hur andra uppfattar dig och i förlängningen även hur man värderar dina åsikter. Sen finns det givetvis gradskillnader för hur viktigt det är att klä sig rätt utifrån rådande normer.

Viktigast är det givetvis vid större tillställningar och offentliga förrättningar. Att komma till bröllopet i jeans och t-shirt passar sig helt enkelt inte. Så även om man avskyr Black tie och kostym, gäller det att bita ihop. Genom våra kläder förmedlar vi nämligen att vi kan och vill delta i samhället, helt enkelt talar vi om att vi också vill vara med och leka med alla andra. Givetvis finns det undantag som kan rättfärdiga stilbrott. Den som inte har råd att köpa helt korrekt utstyrsel, har ett legitimt skäl att komma klädd efter bästa förmåga. Men för den som kan fast kanske inte vill, är läget ett annat..

1 kommentar:

  1. Ja, jag har börjat tänka på det där ... att jag alltid klär mig ganska lika i grått, svart och vitt. Borde kanske anlita en stylist :-)

    SvaraRadera